-
Overzichten
-
Informatie
-
Algemeen
Tijdens het stilleggen van de horeca wist de consument, al was het noodgedwongen, al snel de weg naar de supermarkten te vinden. En uiteraard speelden deze daar adequaat op in. Het verloop naar de normale situatie heeft iedereen kunnen waarnemen maar de vraag die blijft is niet eenvoudig te beantwoorden: Blijft de consument evenveel besteden als tijdens corona of gaat deze terug naar het oude patroon? Of hoeveel omzet heeft online en thuisbezorgen van de grootwinkelbedrijven in levensmiddelen afgesnoept? Of hebben zij er zelf ook van geprofiteerd?
Er worden al weer plannen voor fusies gesmeed en er wordt gekeken hoe voorkomen kan worden dat aanvoer van de producten stagneert. Stijgende prijzen, misoogsten en logistieke druk, dit allemaal wordt in het bepalen van de policy meegenomen. Ook hebben de grote supermarkten te maken met wensen van de klant, want deze past ook regelmatig zienswijzen aan. Bijvoorbeeld uit milieu oogpunt of financiële omstandigheden.
Digitaliseren waar mogelijk, voorkomen van verspilling, uitbreiden van online activiteiten en verduurzamen van verpakking zijn onderwerpen die alle aandacht vragen.
Hoe het personeelsaanbod zich gaat ontwikkelen is moeilijk te zeggen. Anders dan bij de middenstand of de horeca is er minder of nauwelijks personeelsverloop geweest. Desondanks is het nog niet duidelijk of de aantrekkingskracht van de grootwinkelbedrijven in levensmiddelen groot genoeg is en blijft voor een klantvriendelijke bedrijfsvoering. Digitalisering op alle fronten staat dan ook hoog op de aandachtlijst van het management. En de salarisadministratie ontkomt daar ook niet aan.
Alle administratie die ten behoeve van én de bedrijfsvoering én medewerkers wordt gevoerd slokt steeds meer tijd en aandacht op. Complexe en regelmatig veranderende regels maken het de salarisadministratie niet eenvoudiger. Dat zou wel kunnen door de salarisadministratie uit te besteden. Dat kan efficiënt, veilig en voordelig. Het uitbetalen van de aangeleverd salarisstroken is dan bijna het enige dat de ondernemer daarna zelf moet doen.