De detailhandel wordt gevormd door veel en zeer uiteenlopende sectoren met een grote verscheidenheid aan producten, sommigen met een eigen cao en/of pensioenregeling. Opvallend is de INretail non-food, waarvan de 9 aangesloten sectoren een gemeenschappelijke cao en pensioenvoorziening hebben. Bij elkaar gaat het om 14.000 vestigingen.
Dit deel van de non-food sector kent dan ook de grootste brancheorganisatie van de detailhandel onder de naam INretail met ca. 5.000 leden die in grote lijnen de volgende productgroepen etaleren: mode – wonen – schoenen – sport en tuin.
De detailhandel wordt gevormd door veel en zeer uiteenlopende sectoren met een grote verscheidenheid aan producten, sommigen met een eigen cao en/of pensioenregeling. Opvallend is de INretail non-food, waarvan de 9 aangesloten sectoren een gemeenschappelijke cao en pensioenvoorziening hebben. Bij elkaar gaat het om 14.000 vestigingen.
Dit deel van de non-food sector kent dan ook de grootste brancheorganisatie van de detailhandel onder de naam INretail met ca. 5.000 leden die in grote lijnen de volgende productgroepen etaleren: mode – wonen – schoenen – sport en tuin.
Insiders stellen dat de coronacrisis nog steeds voelbaar is in deze sectoren maar ook door de versneld toegenomen digitalisering in zowel winkels als groothandels. De hele non-food sector, ook die buiten een verband met INretail, heeft ongevraagd te maken met nieuwe uitdagingen omdat hun landschap verandert.
De schoenen sector staat een uitdagende tijd te wachten
De winkels zijn weer helemaal open nu corona een flinke stap terugdoet. Veel consumenten zijn daar blij mee omdat schoenen kopen ook schoenen passen betekent. Via een internet bestelling kan dat passen natuurlijk ook thuis gedaan worden en tijdens de lockdown is dat ook veel gebeurd. De fysieke schoenwinkel staat nu voor de uitdaging om de klant weer in de winkel te krijgen. Dat kan overigens best gecombineerd worden met online activiteiten.
Als er veel klanten zijn is er ook personeel nodig en daar zit soms nog een groter probleem. Veel medewerkers hebben van de nood een deugd gemaakt en zijn verkast naar een andere branche.
Daarnaast zijn onverwacht de grondstofprijzen flink gestegen en daar bovenop is de huur van een zeecontainer in korte tijd drie keer zo duur is geworden. Dat wordt dus de klant correct uitleggen waar de “schoen wringt” zodat er begrip gaat ontstaan waarom schoeisel duurder is geworden.
Er komen nu problemen boven water waar twee jaar geleden niet aan gedacht werd. Prijzen, kosten en marges ontwikkelen zich op een nieuwe manier. Om daar goed mee om te gaan vergt tijd, aandacht en energie. Wellicht een goed moment om indirecte maar toch onmisbare werkzaamheden te verleggen naar specialisten op dat gebied. Voorbeeld? Uitbesteden van de salarisadministratie. Volledig betrouwbaar, ontzorgend en eenvoudig te organiseren. Deze stap kan voor veel MKB ondernemers een grote oplossing zijn.