-
Overzichten
-
Informatie
-
Algemeen
De detailhandel wordt gevormd door veel en zeer uiteenlopende sectoren met een grote verscheidenheid aan producten, sommigen met een eigen cao en/of pensioenregeling. Opvallend is de INretail non-food, waarvan de 9 aangesloten sectoren een gemeenschappelijke cao en pensioenvoorziening hebben. Bij elkaar gaat het om 14.000 vestigingen.
Dit deel van de non-food sector kent dan ook de grootste brancheorganisatie van de detailhandel onder de naam INretail met ca. 5.000 leden die in grote lijnen de volgende productgroepen etaleren: mode – wonen – schoenen – sport en tuin.
Insiders stellen dat de coronacrisis nog steeds voelbaar is in deze sectoren maar ook door de versneld toegenomen digitalisering in zowel winkels als groothandels. De hele non-food sector, ook die buiten een verband met INretail, heeft ongevraagd te maken met nieuwe uitdagingen omdat hun landschap verandert.
Waar het om wonen en de tuin gaat heeft de consument z’n aandacht besteed omdat veel andere investeringen niet in aanmerking kwamen. Denk aan vakanties die nagenoeg onmogelijk waren en kleding die er bij thuiswerken niet zo toe doet. Nu, na de versoepelingen ontstaan er andere gewoonten. Waar gaat de consument het nog niet bestede geld aan uitgeven? Of komt er juist een inhaalvraag, in beweging gezet door hen die geen zin of mogelijkheid hadden om aan schilderen of behangen te denken? Dus rijst de vraag in de sector: “opschalen of juist niet?” Is er voldoende personeel beschikbaar en zijn voorraden vlotjes aan te vullen? Nu al ontstaan er langere leveringstijden bij zowel verf als non-paint producten. Voor veel producten zijn de grondstoffen schaars omdat producenten hun productie aanvankelijk terug hadden geschroefd. Zo wordt het bijvoorbeeld zonder mengpasta’s moeilijk mengen. Hoe dan ook, de bedrijfsvoering vraagt extra aandacht. Wellicht wordt de sector geholpen door hun breder geworden assortiment met o.a. schildersvakbenodigdheden, jaloezieën en zonweringen.
Als het voor u als ondernemer om werkdruk gaat kan het nuttig zijn om te onderzoeken waar de belangrijkste knelpunten liggen. In de praktijk blijkt dat vaak de salarisadministratie, Die is alleen maar complexer geworden en werkgevers worden overspoeld met nieuwe regelingen. Uitbesteden van de salarisadministratie is in toenemende mate de beste oplossing. Met de huidige online communicatie tussen werknemers, werkgever en het bedrijf dat de salarisadministratie uit handen neemt, wordt salariswerk voor de werkgever enorm gereduceerd.