Als er één branche in beweging is dan is het wel die van motorvoertuigen en tweewielers. Weliswaar ieder op z’n eigen manier. RAI en BOVAG kijken graag vooruit maar het jaar 2022 is al moeilijk genoeg. Er zijn zoveel factoren die invloed op de productie van nieuwe auto’s hebben, dat elke voorspelling onder voorbehoud gaat. Zo wordt door beide overkoepelende organisaties verwacht dat de registratie van nieuwe auto’s in 2022 op ongeveer 390.000 stuks zal uitkomen. Maar met name het tekort aan computerchips kan een verdere groei al snel in de weg staan. Onder het al genoemde voorbehoud, is prognose van lichte nieuwe bedrijfswagens circa 67.000. Om een idee te geven over de registratie van personenwagens, 2021 was nog goed voor 400.000 stuks.
Producenten hebben te maken met verschillende politieke stromingen in de diverse Europese landen. Wie krijgt welke subsidie en hoe toereikend is de subsidiepot? Wordt het grotendeels hybride of juist zoveel mogelijk elektrisch. Niet alleen de subsidie heeft hier invloed op maar ook het koopgedrag, de energieprijzen en het beleid van de autoproducenten. Voor een deel is de automarkt afhankelijk van de doorstroming, net zoals bij woningen het geval is. Als er te weinig inruilwagens beschikbaar komen zet dat een rem op het vervangen van oude particuliere auto’s. Bij bedrijfswagens wordt een stabieler beeld verwacht.
Bij hen die de salarisadministratie verzorgen wordt al duidelijk dat er steeds meer oudere vaklieden met pensioen gaan en dat de aanwas van onderaf niet toereikend is. De nieuwe cao, waarover verder meer, wil er voor zorgen het beroep van monteur aantrekkelijker te maken. Bovendien zullen aanvullende opleidingen nodig zijn.
Veel sneller dan de automobielmarkt schakelen klanten bij tweewielerbedrijven over op elektrisch. In de winkels zijn nog maar weinig vierkante meters met traditionele fietsen te vinden. De branche komt er duidelijk voor uit dat 2021 een prima omzetjaar was en de verwachtingen zijn nog steeds positief. Van tweewielerspeciaalzaken is sprake bij winkels in:
Voor een deel lopen de zorgen gelijk met die in de auto- en motorbranche. Voldoende snel kunnen leveren en gekwalificeerde medewerkers kunnen behouden of werven.
De moeilijkheidsgraad voor de salarisadministratie is alleen maar hoger geworden en regels, wetten en afspraken in relatie tot deze werkzaamheden neemt alleen maar toe. De salarisadministratie veilig uitbesteden maakt een grote vlucht door en zorgt bij ondernemers voor een behoorlijke taakverlichting.