De Waterschappen kennen een praktische invulling van bevoegdheden en taken. Desondanks speelt de politiek ook een rol. De meerderheid van de zetels in het algemeen bestuur van een Waterschap wordt via verkiezingen gekozen. De niet gekozen zetels worden ingenomen door vertegenwoordigers van de agrarische sector en andere bedrijfsbelangen. Voor de natuurbelangen zijn er de zogenaamde geborgde zetels. Het betreft de categorieën onbebouwd, bedrijfsgebouwd en natuur.
De Waterschappen kennen een praktische invulling van bevoegdheden en taken. Desondanks speelt de politiek ook een rol. De meerderheid van de zetels in het algemeen bestuur van een Waterschap wordt via verkiezingen gekozen. De niet gekozen zetels worden ingenomen door vertegenwoordigers van de agrarische sector en andere bedrijfsbelangen. Voor de natuurbelangen zijn er de zogenaamde geborgde zetels. Het betreft de categorieën onbebouwd, bedrijfsgebouwd en natuur.
Via Waterschapspeil, een jaarlijks verschijnend rapport, geven de waterschappen inzicht hoe ze werken aan veilig, voldoende en schoon water. Bovendien geeft dit rapport aan op welke manier de waterschappen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Denk hierbij aan de klimaatverandering, de energietransitie en de ruimtelijke ordening. Hoewel de gebieden per waterschap verschillen is het rapport toch een goed middel om prestaties met elkaar te vergelijken.
Kent de provincie Limburg een Gouverneur in plaats van commissaris van de Koning, zo kent een waterschap een Dijkgraaf in plaats van een voorzitter. Het verandert echter niets aan de voorzittersverantwoordelijkheid. Desondanks een passende benaming als de taken van een waterschap op een rij gezet worden:
Niet alle waterschappen beheren wegen; het zijn er slechts 5 van de 21. Deze vijf onderhouden een deel van het wegennet is hun beheersgebied. De volgende vier van de vijf waterschappen gebruiken een zogenaamde wegenheffing om een deel van de kosten te dekken:
Zo zijn er kwaliteitseisen voor mens en dier, welke stoffen niet in water thuishoren en de vervuiling door droogte, industrie, landbouw en wat de riolen aanleveren. Waterschappen zetten zich continue in om de waterkwaliteit te verbeteren maar de praktijk leert dat alleen een gezamenlijke aanpak in Nederland doeltreffend zal zijn.