Cao  ›  Metaal en Techniek - Carrosseriebedrijf

Type cao: Regulier

Looptijd: 01-04-2024 tot en met 31-01-2026

Ga terug
Algemeen
Cao Carrosseriebedrijf 2024–2026

Overzicht van afspraken, wijzigingen en kaders binnen de sector

De cao-onderhandelingen voor het Carrosseriebedrijf worden gevoerd door RAI Vereniging en BOVAG.
Lees verder
Deelname PAWW:   Ja
Voorheen duurde een Werkloosheidsuitkering (WW-uitkering) drie jaar. Maar in 2019 is de wet op dit punt aangepast en duurt een collectieve WW-uitkering maximaal nog maar twee jaar. Om de kortere WW te repareren hebben sociale partners in de Metaal en Techniek hier afspraken over gemaakt, namelijk de regeling voor het derde WW-jaar. De regeling is overigens niet nieuw en is al ingegaan op 1 juli 2019.

Wie betaalt de premie?

De premie voor het 3e WW-jaar wordt volledig betaald door de werknemers. Maar de werkgever is verantwoordelijk voor de inhouding en afdracht van de werknemersbijdrage aan de Stichting WWM (SWWM). De werkgevers betalen de premie voor de wettelijke WW (zoals dat voorheen ook al gebeurde). Het bestuur van de Stichting SWWM heeft de premie voor het derde WW-jaar vastgesteld op 0% voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 januari 2026.
Ik wil informatie aanmelden
Uw bedrijfsnaam hier? Neem dan contact met ons op.
Klik hier
Beschrijving

Cao Carrosseriebedrijf 2024–2026

Overzicht van afspraken, wijzigingen en kaders binnen de sector

De cao-onderhandelingen voor het Carrosseriebedrijf worden gevoerd door RAI Vereniging en BOVAG. Sinds april 2023 is FOCWA formeel opgegaan in BOVAG. Sindsdien onderhandelt BOVAG ook namens de voormalige FOCWA-leden. Binnen RAI Vereniging vertegenwoordigt de sectie CarrosserieNL de carrosseriebranche. Deze sectie werkt nauw samen met BOVAG bij de voorbereiding en uitvoering van cao-afspraken, onder meer via een gezamenlijke sociale commissie.

De cao Carrosseriebedrijf valt onder de sectorale cao Metaal en Techniek, die uit vijf cao’s bestaat:

Carrosseriebedrijf
Installatiebedrijf
Metaalbewerkingsbedrijf
Goud- en Zilvernijverheid
Isolatiebedrijf

Looptijd

De cao loopt van 1 april 2024 tot en met 31 januari 2026.

Werkingssfeer

De cao geldt voor werkgevers en werknemers in de carrosseriebranche. Hieronder vallen onder andere:

  • carrosseriebouwers
  • schadeherstelbedrijven
  • autopoetsbedrijven
  • autorestaurateurs
  • stoffeerders van voertuigen

De cao is van toepassing op:

  • werkgevers die zijn aangesloten bij BOVAG of RAI Vereniging
  • niet-aangesloten werkgevers, voor zover de bepalingen algemeen verbindend verklaard (AVV) zijn

Activiteiten die onder de werkingssfeer vallen:

  • vervaardiging, onderhoud en herstel van voertuigen, trailers, caravans en carrosserieën
  • stofferen en bekleden van voertuigen
  • poetsen, spuiten, lakken en coaten van carrosserieën
  • aanbrengen van reclame en belettering
  • richt- en meetwerk aan chassis
  • verlenging, inkorting of verbreding van voertuigopbouw

Loonontwikkelingen

Structurele loonstijgingen:

  • 1 juli 2024: 7% structurele verhoging
  • 1 maart 2025: €100 bruto per maand
  • 1 oktober 2025: 3% structurele verhoging

Deze verhogingen gelden ook voor de salaristabellen en de minimale vakantietoeslag. Vrijwillige loonsverhogingen vanaf 1 april 2024 mogen worden verrekend met de verhoging van 1 juli 2024.

Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

  • De RVU-regeling blijft bestaan tot de rechten van toegekende aanvragen (tot en met 31 december 2025) zijn afgefinancierd.
  • De premie blijft 0,25 procent.
  • Bij behoud van fiscale vrijstelling bereiden cao-partijen een verlenging voor van 2026 tot 2031.

Duurzame inzetbaarheid

  • Cao-partijen ontwikkelen samen een visie en aanpak voor duurzame inzetbaarheid.
  • Er wordt gestart met een sectorbrede analyse van de behoeften en mogelijkheden.
  • Bestaande re-integratieregelingen en subsidies blijven beschikbaar.

Opleiding en ontwikkeling

  • Opleidingsvouchers blijven beschikbaar in 2024 en 2025 via de O&O-fondsen.
  • Werknemers krijgen de regie over hun ontwikkeling, met ondersteuning van loopbaancoaches.
  • Er komt een onderzoek naar de invoering van een diplomabonus.
  • De SFM-bijdrage (Stichting Fonds voor de Metaal en Techniek) bedraagt 0,2 procent van 1 oktober 2024 tot 1 augustus 2026.
  • De basisbijdrage voor de O&O-fondsen blijft 0,5 procent, aangevuld met sectorspecifieke bijdragen.

Mantelzorg

Het project Mantelzorg wordt voortgezet en structureel ondergebracht bij de Commissie Mantelzorg.

Commissies en overige afspraken

  • Lopende cao-commissies (jeugdlonen, BBL, arbeidstijden, innovatie) worden voortgezet en afgerond binnen de looptijd.
  • De premie voor de Stichting WW Metaal en Techniek (SWWM) blijft 0 procent in de periode 2025–2026.
  • De cao voor Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) loopt af op 31 december 2025 en wordt verlengd voor 5 jaar
  • In het voorwoord van de cao wordt aanbevolen een passende stagevergoeding toe te kennen aan stagiairs. 

Sectorale O&O-bijdragen

Voor het Carrosseriebedrijf gelden de volgende afspraken:

  • OOC-bijdrage (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Carrosseriebedrijf): 0,25 procent voor onder andere autobekleding-, poets-, restauratie- en motorfietsherstelbedrijven
  • De totale bijdrage varieert per type onderneming tussen 0,25 en 0,50 procent

AVV-status

De cao Metaal en Techniek, inclusief de cao Carrosseriebedrijf, is op 22 januari 2025 algemeen verbindend verklaard (AVV) door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Vanaf die datum geldt de cao voor alle werkgevers en werknemers in de branche, ongeacht of zij zijn aangesloten bij BOVAG of RAI Vereniging.

Copyright BCOP.nl   |   BCOP is onderdeel van HRM Totaal B.V.
KvKnr: 88185486   |   E-mail: info@bcop.nl
Disclaimer  |  Algemene Voorwaarden  |  Privacy Verklaring

Webdesign & webdevelopment by: Timeless Design
Altijd op de hoogte? Meld u dan aan!